TICKETS

Museumlessen in corona-tijd: enquête onder leerkrachten

Museum De Voorde werkt veel samen met het onderwijs. Laura Hurkxkens van het museum organiseert dit. Samen met Moo van der Knaap, stagiair en studente aan de Reinwardt Academie, onderzoeken zij hoe het voortgezet onderwijs in deze tijd van corona-maatregelen betrokken kan worden bij het project STOER. Hoe kan dit er uit zien? Een korte update van Moo en Laura.

 

Moo: “Ik heb een enquête uitgezet onder leerkrachten waarin we hen bevragen over alternatieven voor museumlessen. Bijvoorbeeld in kleinere groepen naar het museum komen of digitaal lesmateriaal. Ik hoop na de enquête met een aantal van hen in een interview nog dieper in te kunnen gaan op de mogelijkheden.”

 

Laura: “Voor het museum is de betrokkenheid van het voortgezet onderwijs belangrijk. Wat is stoer? Tieners willen zich vaak stoer gedragen, maar zijn ook onzeker over hoe ze overkomen en wie ze zijn. Ons thema STOER sluit volgens ons perfect aan op wat bij hen leeft. Ook in deze tijd waarin minder kan, willen we daarom de museumlessen graag opzetten en zoeken we hiervoor naar de beste manier. Wij hopen dat leerkrachten enthousiast zijn om mee te doen aan het onderzoek. En uiteraard kijken we uit naar de lessen zelf, op de voor hen gewenste manier.”

 

Moo: “Begin juni zijn de eerste resultaten van het onderzoek binnen. Wij houden jullie op de hoogte!”

Nieuwsoverzicht